همه چیز
یا نظر بدید یا عضو شید(برای عضویت به قسمت rss بیاید)

حاشيه سمپوزيوم بين المللي ضمن بيان اين مطلب در پاسخ به سوال خراسان اظهار داشت: من هر روز در اتاق عمل هستم وروزانه به طور متوسط بين ٤ تا ٦ عمل جراحي انجام مي دهم.
سمپوزيوم بين المللي جراحي مغز و اعصاب كه از روز پنج شنبه به رياست پروفسور سميعي در بيمارستان ميلاد تهران آغاز شد، امروز پايان مي يابد.در اين سمپوزيوم بين المللي كه با حضور ده ها متخصص جراحي مغز و اعصاب از ايران، ايتاليا، آلمان، آمريكا و چين برگزار شد، ١٢ متخصص داخلي و ١٢ متخصص خارجي به ارائه مقاله و سخنراني پرداختند.اين سمپوزيوم با همكاري وزارت رفاه، بهداشت، موسسه بين المللي نورو ساينس، دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، ايران، شهيد بهشتي و بيمارستان هاي فوق تخصصي خاتم الانبيا و ميلاد برگزار شده و رياست آن نيز به عهده پروفسور مجيد سميعي پزشك تراز اول ايراني مقيم آلمان و مبدع جراحي قاعده جمجمه است.پروفسور سميعي در اين همايش طي سخناني با ابراز خرسندي از حضور استادان دانشگاه هاي اصفهان، مشهد، شيراز و تبريز در اين سمپوزيوم، گفت: پيشرفت و توسعه علم پزشكي كشور در گرو قدرت علمي استادان آن است و زماني توسعه علوم پزشكي در كشور نمايان مي شود كه توجه مسئولان به تمامي شهرها معطوف شود استادان و پزشكان تمام شهرهاي كشور بايد همان قدرت علمي و تخصصي پزشكان تهران را داشته باشند. وي افزود: ايران زماني مي تواند جايگاه بين المللي خود را از نظر دانش پيدا كند كه در تعامل علمي و تخصصي با ديگر كشورها باشد.در اين سمپوزيوم با هدف آموزش جراحان ايراني مغز و اعصاب و براي آشنايي با شيوه عمل جراحي قاعده جمجمه با حداقل آسيب، پروفسور سميعي به انجام ٢ مورد جراحي به صورت زنده پرداخت. اين جراح مشهور ايراني در سال ١٣١٦ در شهرستان رشت ديده به جهان گشود و در سن ٣٣ سالگي به درجه پروفسوري در رشته مغز و اعصاب مفتخر شد. وي كه بيش از ٣٥ سال مسئوليت بزرگ ترين مركز بين المللي علوم اعصاب (جامعه جهاني جراحان مغز و اعصاب) را بر عهده داشته، از متخصصان و جراحان زبده ايراني الاصل مقيم كشور آلمان است و به عنوان پايه گذار و مبدع روش نوين جراحي قاعده جمجمه شناخته شده است.
مصاحبه پروفسور سميعي
پروفسور مجيد سميعي رئيس سمپوزيوم در نشستي با خبرنگاران رسانه ها، به سوالات آنان درباره جزئيات و ويژگي هاي جراحي قاعده جمجمه پاسخ گفت. وي در اين نشست خبري به ٥ سوال خبرنگار خراسان درباره تعداد عمل هايي كه تاكنون انجام داده است و مسائل مرتبط با آن پاسخ داد.
متن كامل اين پرسش و پاسخ ها در پي مي آيد:
- درباره جزئيات روش جراحي قاعده جمجمه و ويژگي هاي آن توضيح دهيد.
در جراحي قاعده جمجمه، به دليل پيچيدگي بسيار زياد به همكاري متخصصان رشته هاي مختلف نياز است. چون تمامي عروقي كه به مغز مي رود و از مغز خارج مي شود، از اين ناحيه نيز عبور مي كند. علاوه بر اين ٢ زوج ١٢ عصبي در مغز داريم كه وظايف بسيار مهمي برعهده دارد. اين اعصاب مهم نيز از استخوان قاعده جمجمه رد مي شود. بنابراين وقتي توموري در ناحيه قاعده جمجمه ايجاد شود، اين عروق و اعصاب تحت فشار قرار مي گيرد و در نتيجه جراحي كه قصد دارد چنين توموري را از داخل قاعده جمجمه خارج كند، بايد بسيار دقيق، با احتياط و تخصصي عمل كند چون كوچك ترين اشتباهي، موجب آسيب ديدن عروق و اعصاب مي شود. جراحي قاعده جمجمه در واقع مستلزم همكاري تنگاتنگ ٢ رشته خيلي مهم يكي جراحي مغز و اعصاب و ديگري جراحي گوش وحلق و بيني است. به همين دليل هم در گذشته اطلاعات هريك از جراحان اين دو رشته تا سطح قاعده جمجمه بود و از آن به بعد ديگر هيچ يك از اين دو حوزه اطلاعاتي از ساختار دروني اين بخش نداشتند.
- يعني در سطح قاعده جمجمه هيچ نوع جراحي انجام نمي شد
تا همين اواخر به تومورهايي كه در ناحيه قاعده جمجمه ايجاد مي شد، تومورهاي غيرقابل دسترس مي گفتند. به همين دليل، حدود ٤٠ سال پيش همكاري تنگاتنگي را با همكاران گوش و حلق و بيني شروع كردم. به همراه يكي از اين متخصصان به نام پروفسور «ولفگانگ دراف»، به نوشتن كتاب جامع جراحي قاعده جمجمه پرداختم.در اين همكاري مشترك و پس از تلفيق اطلاعاتمان در ٢ رشته جراحي متوجه شديم كه بسياري از تومورهايي را كه در گذشته، اصلا جرات دست زدن به آن ها را نداشتيم، قابل جراحي است. موفقيت شگفت انگيز اين عمل ها باعث شد كه ترغيب شوم دوره هاي آموزشي ويژه اي براي تمام جراحان سراسر دنيا در رشته هاي مغز و اعصاب و گوش و حلق و بيني در هانور آلمان برگزار كنم.با گذشت تقريبا ١٠ سال كه هر سال يكي دو مورد از اين دوره ها را برگزار مي كردم، موفق شدم در تمام كشورهاي دنيا يك انجمن جراحي قاعده جمجمه برپا كنم به گونه اي كه در حال حاضر هيچ كشور پيشرفته اي در دنيا نيست كه انجمن جراحي قاعده جمجمه نداشته باشد. من افتخار مي كنم كه بنيان گذار اين پروژه هاي مهم جهاني بوده ام و خوشحالم كه ١٥ سال پيش نيز كه براي فعاليت در ايران حضور داشتم، شماري از جراحان درخصوص تاسيس چنين انجمني در ايران اعلام آمادگي كردند. در اين زمينه دكتر فرهادي با همكاري جراحان مغز و اعصاب، اولين كنگره جراحي قاعده جمجمه را در تهران برگزار كردند. ثمره اين كنگره، همكاري تيمي متخصصان گوش و حلق و بيني با جراحان مغز و اعصاب در انجام جراحي هاي دشوار قاعده جمجمه است. اكنون به هر كشوري كه مي روم و مي بينم انجام چنين جراحي هايي امكان پذير شده است، بسيار مسرور مي شوم.
البته ما سعي كرده ايم در كنار انجمن هاي ملي كشورها، يك انجمن بين المللي نيز تاسيس كنيم، در سال ١٩٩٢ اولين كنگره بين المللي جراحي قاعده جمجمه را با حضور هزار و ٥٠٠ متخصص از ٥٥ كشور جهان در شهر هانور آلمان برگزار كرديم. اين كنگره يك هفته ادامه داشت و بيش از ٨٥٠ سخنراني در آن انجام شد، من در اين همايش نيز يك عمل جراحي را به طور زنده در زماني كه آقايان ناهار مي خوردند، انجام دادم.شيوه اي كه براي جراحي قاعده جمجمه در سطح جهان بنيان گذاشتم روز به روز گسترده تر شد و سراسر دنيا را فراگرفت به گونه اي كه در حال حاضر همه متخصصاني كه در اين رشته ها كار مي كنند، علاقه مند و مشتاق شده اند كه به بيماراني كه اين نوع تومورها را دارند، به نحو شايسته اي رسيدگي كنند. البته ما كتاب هايي نيز درباره اين شيوه جراحي نوشته ايم كه در سطح گسترده مورد استفاده همكاران مي باشد.
-عمل جراحي قاعده جمجمه را غير از بيماران داراي تومورهاي مغزي، روي چه بيماران ديگري مي توان انجام داد
در برخي تصادفات احتمال دارد كه قاعده جمجمه، دچار شكستگي شود. اين شكستگي باعث ترشح آب مغز به خارج مي شود كه بايد از وقوع آن جلوگيري كرد. در اين حالت تنها بايد از طريق جراحي قاعده جمجمه مغز وارد عمل شد. همچنين بيماراني هستند كه از عارضه «Malformation» يعني نقص در شكل گيري جمجمه رنج مي برند.به عنوان مثال يك تكه از قاعده جمجمه در اين بيماران وجود ندارد، يا دچار بزرگي و كوچكي غيرعادي است، اين موارد را هم مي توان از اين طريق ترميم كرد.
-تاكنون چند عمل قاعده جمجمه روي بيماران مختلف در جهان انجام داده ايد
من تاكنون ٨ هزار عمل جراحي قاعده جمجمه روي بيماران انجام داده ام كه يك ركورد جهاني است. در واقع من هر روز در اتاق عمل هستم و روزانه به طور متوسط بين ٤ تا ٦ عمل جراحي انجام مي دهم حتي در وضعيتي كه به نوعي بيمار بوده ام يا از خستگي مفرط رنج مي بردم باز هم عمل بيماران را انجام داده ام.
- در ايران چه تعداد عمل انجام داده ايد
عمل هاي من در ايران صرفا جنبه آموزشي داشته و براي نشان دادن فرآيند عمل به همكاران متخصص بوده است، اين وظيفه من است كه در زمينه تعليم و تربيت و آموزش جوانان متخصص كشورم همكاري كنم مگر دكتر سميعي چند دست دارد كه بخواهد همه بيماران را خود عمل كند.
-جراحي قاعده جمجمه چه عوارض و خطراتي را مي تواند در پي داشته باشد
در اين ناحيه اگر عروق و اعصاب كوچك ترين آسيبي ببيند، بيمار به لحاظ حركتي يا حواس پنج گانه دچار ناتواني جبران ناپذيري خواهد شد. در واقع اين جراحي احتياج به اعمال يك نوع هنرمندي خاص توسط پزشك جراح دارد. چرا كه هر نوع صدمه به اين عروق و اعصاب مي تواند به نابينايي، ناشنوايي يا فلج شدن بخشي از صورت بيمار بينجامد.البته در طول اين ٤٠ سال، تجربه مان بيشتر شده است و اكنون به خوبي مي دانيم كه به چه طريقي بايد اين تومورها را جراحي كنيم. اگر به عنوان مثال در ابتداي كار، به ميزان ٣٠ درصد شاهد بروز عوارض بعد از عمل بوديم، اكنون اين عوارض به كمتر از ٣ درصد رسيده است.
- به جز شما چه كساني اين عمل را در ايران انجام مي دهند
در حال حاضر بسياري از متخصصان ايراني حوزه مغز و اعصاب و گوش و حلق و بيني با همكاري يكديگر مي توانند چنين عملي را انجام دهند. طي ١٥ سال اخير آموزش هاي گسترده اي براي متخصصان جراحي مغز و اعصاب، گوش و حلق و بيني در ايران ارائه كرده ام، امروز شما به هر يك از دانشگاه هاي ايران برويد، تعدادي از شاگردان من آن جا هستند، البته ممكن است تجربه من اندكي از آنان بيشتر باشد.
در حاشيه
" تمام مقاله هاي ارائه شده و سخنراني ها و حتي پرسش و پاسخ شركت كنندگان به زبان انگليسي و بدون ترجمه بود.
" در سمپوزيوم گفته شد كه جراحي مغز و اعصاب از جمله رشته هايي است كه به تجهيزات پيشرفته پزشكي مانند ميكروسكوپ هاي قوي نياز مبرمي دارد از اين رو تحريم ها باعث شده است فرآيند تهيه اين تجهيزات در ايران طولاني تر شود.
" حوادث ترافيكي در ايران عامل بروز بالاترين صدمات مغزي است، در حالي كه در ساير كشورها بخش اعظم جراحي هاي مغز و اعصاب، بيشتر روي تومورها انجام مي شود.
" هم اكنون ٩ مركز تخصصي آموزشي در تهران، با تمركز روي جراحي مغز و اعصاب در حال فعاليت هستند.
" جراحان برجسته خارجي به دعوت پروفسور سميعي در اين سمپوزيوم شركت كرده بودند، در واقع اعتبار اصلي سمپوزيوم به حضور و مشاركت پروفسور سميعي بود كه رئيس انجمن بين المللي جراحي قاعده جمجمه است.
" ساماندهي اجرايي سمپوزيوم توسط بيمارستان فوق تخصصي ميلاد به حرفه اي ترين شكل ممكن انجام شده بود كه باعث غرور و افتخار هر ايراني است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:4
حسین کفراشی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید من محمّد حسين كفراشي هستم. امیدوارم که از این وبلاگ خوشتون بیاد. من در این وبلاگ موضوعات مختلفی برای شما عزیزان قرار دادم که امیدوارم مورد قبول قرار بگیره.kafrashihosein@gmail.com 09185049104
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز و آدرس everythings20.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 29157
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 1

مرجع كد آهنگ