همه چیز
یا نظر بدید یا عضو شید(برای عضویت به قسمت rss بیاید)

شهر سوخته اما پیشرفته

 

 

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است

 

این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده است

 

«کلنل بیت» یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را دیده است

 

شهر سوخته دارای نظام مرتب و منظم آب‌رسانی و تخلیه‌ی فاضلاب بوده است

 

اولین جراحی بروی مغز در این شهر و بروی سر یک دختر بچه انجام گردیده است

 

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهر سوخته ۱۵۱ هکتار وسعت دارد

 

برای نخستین بار در شهر سوخته یك چشم مصنوعی متعلق به 4800 سال پیش كشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.

 

 

 

کشف اولین خط کش جهان با قدمت بیش از پنج هزار سال

 

 این خط کش به طول 10 سانتیمتر با دقت نیم میلیمتری و از جنس چوب آبنوس است. کشف خط کش در شهر سوخته زابل نشانگر این است که ساکنان این شهر باستانی دارای پیشرفت های زیادی در زمینه علم ریاضیات بوده اند

 

قدیمی ترین تخته نرد جهان

 

از گور باستانی موسوم به شماره 761 کهن ترین تخته نرد جهان به همراه 60 مهره ی آن در شهر سوخته پیدا شد. این تخته نرد بسیار قدیمی تر از تخته نردی است که در گورستان سلطنتی «اور» در بین النهرین پیدا شده بود.

 

مخترع انیمشین در جهان ما بوده ایم نه چینی ها

 

نخستین انیمیشن جهان

 

باستان شناسان هنگام کاوش در گوری 5 هزار ساله جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با یک درخت روی آن دیده می شود. آن ها پس از بررسی این شی دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در 5 حرکت، بزی را طراحی كند كه به سمت درخت حركت و از برگ آن تغذیه می کند.

 

 

 

حاصل انیمیشن و باز سازی آن بروی کامپیوتر

 

به گفته این باستان‌شناس، بز از جمله حیواناتی است كه در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یك حركت جهشی به سمت بالا حركت كند. هنرمند نقاش شهر سوخته‌ای، با دقت و زبردستی موفق به تصویر كردن جهش این بز شده است.

 

 



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:16
حسین کفراشی

پارسه (تخت جمشید)
Persepolis001.jpg
اطلاعات اثر
نام کشور IRN
نوع فرهنگی
معیارها i, iii, vi
شمارهٔ ثبت ۱۱۴
منطقه آسیا-خاور میانه
تاریخچه
تاریخ ثبت ۱۹۷۹

نمایی از «کاخ آینه» در پارسه
یک تصویر آناگلیف از تخت جمشید

پارسه یا تَختِ جَمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت مجلل تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول، زمانی حدود ۵۰ سال مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها مخصوصا نوروز در تخت جمشید برپا کردند. در اولین روز سال نو گروه‌های زیادی از ملل گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها اعم از یونانیان و مصریان تا بابلیان و هندی‌ها با هدایایی مانند ظروف ساخته شده از لاجورد، انواع جام‌های زرین و حیوانات گوناگون در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه تقدیم می‌کردند.[۱]

باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و پارسه را به آتش کشید [۲] و احتمالا بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود نمود. با این‌حال ویرانه‌های این مکان هنوز هم در شهرستان مرودشت در استان فارس برپا است و باستان شناسان از ویرانه‌های آن نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تایید می‌کنند.

این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

واژه پارسه یا تخت جمشید

نام تخت جمشید در زمان ساخت «پارسَه»[۳] به معنای «شهر پارسیان» بود. یونانیان آن را پِرسپولیس (به یونانی یعنی «پارسه‌شهر») خوانده‌اند. در فارسی معاصر این بنا را تخت جمشید یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می‌نامند که در شاهنامه فردوسی نیز آمده‌است.

سازه تخت جمشید

سازه و موقعیت مکانی آن

یکی از سرستون‌های پیشنهادی که مورد تایید قرار نگرفته بود به همین دلیل در آن محل مدفون شده بود

تخت جمشید در مرودشت کنونی و حدود ۴۷ کیلومتری شمال شرقی شیراز در استان فارس و در نزدیکی رود کوچک پلوار است. طرف شرقی آن بر روی کوه رحمت است و سه طرف دیگر با دیوارهای حافظ شکل داده شده‌اند. پارسه بر روی صفّه یا سکوی سنگی که ارتفاع آن بین ۸ تا ۱۸ متر بالاتر از سطح جلگهٔ مردوشت است، به مساحت ۳۰۰ در ۴۵۵ متر بنا شده‌اند. همچنین طول تخت جمشید برابر با طول آکروپولیس در آتن است، اما عرض آن چهار تا پنج برابر آکروپولیس است.[۴]

پلان و جزئیات ستون‌های پارسه


وسعت کامل کاخ‌های تخت جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع است که[۵] از بخش‌های مهم زیر تشکیل یافته است‌:

  • کاخ‌های رسمی و تشریفاتی پارسه (کاخ دروازه ملل)
  • سرای نشیمن و کاخ‌های کوچک اختصاصی
  • خزانه‌ٔ شاهی
  • دژ و باروی حفاظتی‌

چگونگی ساخت

قدیمی‌ترین بخش پارسه بر پایهٔ یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به سال ۵۱۵ پیش از میلاد است. آنگونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌است ساخت پارسه در حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه غربی کوه رحمت یا میترا یا مهر و در زمان داریوش بزرگ آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت. بر اساس خشت‌نوشته‌های کشف شده در پارسه در ساخت این بنای با شکوه معماران، هنرمندان، استادکاران، کارگران، زنان و مردان بی‌شماری شرکت داشتند که علاوه بر


 



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:14
حسین کفراشی

پروفسور سمیعی


حمید ضیایی پرور:
روز پنج شنبه 15 آذر 86 روز مهمی برای من بود . صبح در دانشگاه علوم و تحقیقات امتحان جامع ( مرحله دوم) داشتم و بعد از آن بلافاصله به بیمارستان فوق تخصصی میلاد رفتم جایی که سمپوزیوم بین المللی جراحی مغز و اعصاب به ریاست پروفسور سمیعی مشهورترین جراح مغز و اعصاب جهان در حال برگزاری بود . اذعان می کنم تا کنون 3 نفر روی من تاثیر شگفت انگیز داشته اند پروفسور جاجرمی رییس بنیاد بین المللی مطالعات آسیایی در تهران و استاد دانشگاه سوربن ، پروفسور فضل الله رضا اندیشمند بزرگ ایرانی و پروفسور سمیعی مبدع جراحی قاعده جمجمه . وقتی نگاه می کنم می بینم هر 3 با اینکه در رشته های مختلف متخصص هستند اما ویژگی های مشترک دارند: سخت کوشی، افتخار آفرینی برای ایران ، پیشتاز بودن در رشته خود .
گزارش امروز من در روزنامه خراسان به سمپوزیوم جهانی جراحی مغز واعصاب اختصاص دارد که طی آن من موفق شدم در کنفرانس خبری آن روز 5 سوال از پروفسور سمیعی بپرسم .

من تاكنون ٨ هزار عمل جراحي قاعده جمجمه روي بيماران انجام داده ام كه يك ركورد جهاني است.
پروفسور مجيد سميعي، پايه گذار و مبدع روش نوين«جراحي قاعده جمجمه» در جهان در نشستي خبري در



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:4
حسین کفراشی

جیم کری


جیم کری، ۲۰۰۸

نام اصلی

جیمز یوجین

زمینه فعالیت

سینما

ملیت

 کانادا

تولد

۱۷ ژانویهٔ ۱۹۶۲(۱۹۶۲-01-۱۷) ‏(۴۹ سال)
نیومارکت، اونتاریو، کانادا

پیشه

بازیگر، کمدین

سال‌های فعالیت

از ۱۹۷۹ تا به حال

شریک(های)
زندگی

ملیسا وومر (از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵)
لائورن هولی (از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷)

IMDb

جیمز یوجین "جیم" کری (به انگلیسی: James Eugene "Jim" Carrey) (زاده ۱۷ ژانویه ۱۹۶۲) هنرپیشه و کمدین کانادایی-آمریکایی است. وی ۲ بار برنده جایزه گلدن گلوب برای فیلم‌های نمایش ترومن و مردی روی ماه شده است.

زندگینامه

جیم کری با نام «جیمز یوجین کری» به‌دنیا آمد. پدرش ساکسیفونیست جاز بود و به همین دلیل از کودکی در نمایش‌ها و برنامه‌های کمدی حضور داشت. با بی کاری پدرش وضعیت خانواده نا مساعد شد و وی مجبور شد بعد از مدرسه در یک کارخانه کار کند. به همین دلیل دبیرستان را رها کرد و پس از مدتی کارگری در ۱۹ سالگی از تورنتو به لس آنجلس نقل مکان کرد.

در هالیوود مدتی اجراهای کمدی تک نفره را در کلوب‌های شبانه تجربه کرد و آرام آرام وارد سینما شد.

تا یک دهه پس از انجام فعالیت‌های سینمایی نقش مهمی را بدست نیاورد. در اولین فیلمهایش هیچ نشانی از استعدادهای نمایشی خود بروز نداد و در سالهای بعد شاید مهمترین فیلم کارنامه‌اش پگی سو ازدواج کرد از فرانک کوپولا باشد که نقش حاشیه‌ای را در آن بعهده داشت. تا پایان سال ۱۹۹۲ جمعا در هشت فیلم و چند مجموعه تلوزیونی ایفای نقش کرد و در بعضی از آنها با نام جیمز کری ظاهر شد.

اما «ایس ونچورا» پایان این دوره از فعالیت هایش بود. در این فیلم شادیاک جیم کری هم یکی از سه فیلمنامه‌نویس بود و نقش نخست را نیز بر عهده داشت و برای هر دو این کار تنها ۳۵۰ هزار دلار دستمزد گرفت.

در اینجا بود که برای نخستین بار قابلیت‌های فراوان کمدی‌اش را به نمایش گذاشت و همین سبب شد با دستمزد کمی بیشتر نقش اول فیلم ماسک را از آن خود کند.

 



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:2
حسین کفراشی

                    مغز انسان

ساختار مغز
مخ بيشترين نقش را در بين اعضاي مغز ايفا مي كند و ۸۵ درصد از وزن مغز را تشكيل مي دهد؛ قسمتي است كه فكر كردن در آن صورت مي گيرد . حل مسائل رياضي ، بازي ويدئويي ، غذا دادن به ماهي ، نقاشي كشيدن ويا به ياد آوردن تولد خواهر و برادرتان با وجود مخ امكان پذير است . مخ باعث مي شود انسان از حيوانات باهوش تر باشد، زيرا قسمتي است كه به انسان منطق مي دهد . تصور كنيد اگر سگي روزنامه اي را بردارد و بخواند ، مخ او اين كار را براي او نمي كند و اگر با مخ انسان مقايسه شود مشخص مي شود چقدر كوچكتر است .



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 18:1
حسین کفراشی
 

 

کوروش بزرگ
شاه پارس، شاه انشان، شاه ماد، شاه بابل، شاه سومر و اکد
شاه چهار گوشه جهان
Pasargades winged man.jpg
دوران ۵۵۹-۵۲۹ پیش از میلاد. [۱] (۳۰ سال)
تاجگذاری انشان، پارس
زادروز ۶۰۰ یا ۵۷۶ پیش از میلاد
زادگاه انشان، پارس
مرگ ۵۲۹ پیش از میلاد
محل درگذشت سیردریا
آرامگاه پاسارگاد
پیش از کمبوجیه دوم
پس از کمبوجیه یکم
همسر کاساندان
دودمان هخامنشیان
پدر کمبوجیه یکم
مادر ماندانا
فرزندان کمبوجیه
بردیا
آتوسا
آرتیستون
رکسانا

کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎) همچنین معروف به کوروش دوم نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش بمدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا سال ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.[

۲]

بخاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون و گسترش تمدن، شناخته شده‌است.

ایرانیان کوروش را پدر*[۱] و یونانیان او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند. یهودیان این پادشاه را، به منزله مسیح پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند.

 واژهٔ کوروش

نام کوروش در زبان‌های گوناگون باستانی به‌گونه‌های مختلف نگاشته شده‌است:



ادامه مطلب ...


           
جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, :: 17:59
حسین کفراشی

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید من محمّد حسين كفراشي هستم. امیدوارم که از این وبلاگ خوشتون بیاد. من در این وبلاگ موضوعات مختلفی برای شما عزیزان قرار دادم که امیدوارم مورد قبول قرار بگیره.kafrashihosein@gmail.com 09185049104
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز و آدرس everythings20.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 113
بازدید کل : 29108
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


مرجع كد آهنگ